Oto Kuaför Açmak Nasıl Bir Fikir?
Turgut Yüksekdağ

İlk günden bugüne kadar yaptığımız her hareketin taklit edildiğini biraz gülümseyerek, biraz keyifle ama çoğu zaman da hayretle izliyoruz.

 

AutoClub'ı kurduğumuz ilk gün ACTeam diye bir sayfa yayınladık ve bu şirkette emeği olan herkesi tek tek tanıttık. Bugün rakiplerimizin sayfalarında da bunu görebiliyoruz, güzel gelişme. Yakında tüm şirketlere görebileceğiz bu detayı sanıyorum ve bu bizi çok mutlu edecek.

 

Bizim henüz hayat geçirmediğimiz "çok yakında" diyerek tanıtımını yaptığımız bir uygulamamız da yakın dönemde bu sektörde faaliyet gösteren bir firmanın (bilerek rakip demedim :) ) sayfasında aynı şekilde "çok yakında" olarak yer aldı.

 

Şimdi de köşe yazıları başladı, klavyenin başına geçen yazı yazıyor. Bazıları imzasız ama çoğu altına gururla imzasını da atıyor. Yazmış, atmasın mı? Atsın, kim yazmış biz de bilelim. Yazıların birçoğu basma kalıp aynı şeyleri anlatıyor olsa da bu da güzel gelişme.
Keşke yazı kalitesi de biraz daha yüksek olsa. Özellikle bazı kalemlerin yazıları gerçekten "keşke hiç yazmasa" dedirtecek türden.

 

Geçenlerde bir yazı okudum, yazıyı okuyan bırakın bu sektöre yatırım yapmayı, hayata küser. O kadar yani. Türkçe yok, dil bilgisi yok,  onları geçtim bildiğin parmağını sallamış, tehdit etmiş yazan kişi. Car care sektörüne yatırım yapılır mı sorusunu yanıtlamak istemiş aslında ama ne kadar yanıtlayabildiyse.

 

Başlığı o açmış, ben de devamını getireyim o halde.

 

Oto kuaför, car care center, uygulama merkezi ya da adına her ne diyorsanız açmak ticari olarak doğru bir karar mı? Para kazanabilir misiniz? Ya da nasıl kazanırsınız?

 

İlk soru şu; ne istiyorsunuz?

 

Eğer yapmayı düşündüğünüz iş bir oto yıkama açmak ise herhangi bir marka yatırımı yapmanıza gerek yok. İş yapmayı planladığınız bölge, potansiyeliniz ve sizin isteğiniz aslında işin başlangıç aşamasında çok büyük önem taşıyor. Ne istiyorsunuz sorusunun karşılığını kendinize tam olarak vermeniz gerekiyor. Bu sorunun karşılığını doğru vermediğiniz takdirde yanlış bir girişim yapma olasılığınız çok yüksek.

 

AutoClub olarak gelen başvurular içinden "oto yıkama" hedefini öncelikli tutanları mümkün olduğunca marka yatırımı yapmama konusunda ikna etmeye çalışıyoruz. Oto yıkama yapmak için gerekli olan her şeyi piyasada kolaylıkla bulabilmek mümkünken marka yatırımı yapmanın doğru olmadığını söylüyoruz. Oysa allayıp pullayıp bayilik vermemiz gerekiyor değil mi? Hayır, hiçbir zaman bunu yapmadık, yapmayız.

 

Oto yıkama değil bir oto kuaför, car care uygulama merkezi açmak istiyorum diyorsanız o halde anlatmaya devam edelim.

 

O halde karşınıza seçenekler çıkacak. Bu seçenekler içinde şu doğrudur, şu yanlıştır demeyeceğim. Çünkü bu kişiden kişiye değişir. Ben bölgemde lider olacağım diyenle benim için öncelikli hedef para kazanmak diyenin seçeneği ya da başka bir deyişle doğrusu aynı olmayacaktır. Bir yatırımcı için en doğru firma AutoClub olabilecekken bir başkası için çok da yanlış bir tercih de olabilir.

 

O zaman hangi püf noktalara dikkat edeceğiz? Doğru olanı nasıl seçeceğiz?

 

O halde paylaşalım bildiklerimizi her zaman olduğu gibi.

 

Bir defa alternatif yıkama seçenekleri sunan firmalara biraz ön yargılı yaklaşın derim. 100-150 km süratle giden bir otomobilin yüzeyine kapışan kirleri çıkarabilmek için su-şampuan-sünger üçlüsüne alternatif olarak bugüne kadar onlarca tercih sunuldu. İnternette arama yaptığınızda karşınıza yine çıkacaktır. Ne derece doğru? Ya da aklınıza yatıyor mu? Bence bu konuda yatırım yapmadan önce o sistemi iyice inceleyin, o sistem içinde faaliyet gösteren bayileri ziyaret edin. Ne demek istediğimi o zaman çok daha net anlayacaksınız.

 

Elde ettiğiniz gelirin üzerinden franchise isteyen firmaları da bir kenara koyun derim. Çünkü bizim sektör için bu çok uygulanabilir bir sistem değil. Cironun %5'ini, %8'ini vermek demek yerine göre elde ettiğin karın %40'nı vermek demek olacaktır. Bu durumda sistemi yürütmeniz çok kolay olmayacaktır. Car care sektörü aylık franchise bedeli ödemeyi kaldıramayacaktır.

 

Aynı şekilde farklı isimlerle aylık sabit ödemeler konusunda da hassas olunması gerekiyor. Aylık sabit reklam gideri ödeyebilirsiniz ama karşılığında ne aldığınızı da sorgulamanız gerekir. Aylık çok küçük görünen meblağların yıl toplamında çok yüksek rakamlara ulaştığını göreceksiniz.

 

Karşılığının nasıl verildiğini mutlaka sorgulayın.

 

Nasıl bir işletme istiyorsunuz? Öncelikle görsel olarak nasıl bir işletme istediğinizi düşünün. Bu seçim yapmanızı kolaylaştıracaktır. Bölgeniz  için ayrıcalık ya da başka bir deyişle lüks sayılabilecek bir işletme mi düşündüğünüz yoksa araç girsin yeter diye mi düşünüyorsunuz? Bunu herhangi bir markayı kötülemek için söylemiyorum, sizin seçiminiz önemli. Çok basit sistemler kuran firmalar var. Dolayısı ile beklenti de çok yüksek olmuyor.

 

AutoClub'ın hemen hemen tüm bayilerinin sektör standardının çok üzerinde işletmeler olduğunu göreceksiniz. Aydın, Yalova, Samsun, Kahramanmaraş, Trabzon, İzmir, Ankara ve diğer noktalar. Hepsi birbirinden özel noktalar. (http://www.autoclub.com.tr/uygulama-merkezleri sayfamızdan bayilerimizin görsellerine bakabilirsiniz.) Söylemek istediğimi bayilerimize bakarak görebilirsiniz. Ben kendi bölgemde özel olmak istiyorum, çok özel bir işletme açmak istiyorum diyorsanız AutoClub mutlaka tercihleriniz arasında olmalı. Ama tam tersi, benim için bu kadar özel bir işletme olmanın bir anlamı yok, hedeflediğim geliri elde edebileceğim bir işletme olsun benim için yeter diyorsanız AutoClub'ı tercihlerinizin dışında bırakabilirsiniz.

 

Bu iş için ayırdığınız bütçeyi doğru kullanmanın yolu başlangıçta doğru planlama yapmaktan geçiyor. Mutlaka bu planı yapın. Başlangıç aşamasında size az maliyet yaratacak işletme mekanları seçmeniz doğru olacaktır. Boş bir arsa üzerine bir tesis kurmak istiyorum diyerek başlamak çok ciddi bir maliyeti baştan kabul etmek demek. Bu tamamen sizin bütçeniz ile doğru orantılı olsa da başlangıçta doğru planlama yapmalısınız. Aksi takdirde sonrasında finansal sıkıntı yaşamanız çok olası bir durum olacaktır.

 

Peki taşıdığınız markadan ne istiyorsunuz? Ne bekliyorsunuz? Ne beklemelisiniz?

 

Ürün ihtiyacınızı karşılamalı. Bu konu çok basit gibi görünse de değil. Örneğin seramik kaplama ürünleri 3 yıldır piyasayı kasıp kavuruyor. Buna karşın sektörün önemli firmaları hala bu konuda bir çalışma başlatabilmiş değil. Peki bu markanın bayileri ne yapmalı? Başka marka ürün mü kullanmalı yoksa müşteri ve pazar mı kaybetmeli? Zor soru değil mi? O zaman ürün önemli.

 

Markasını taşıyacağınız bayinin ürünlerini mutlaka görün, dokunun. Türkiye'de üretilen cila bulmak çok kolay değil bu nedenle tüm markalar ithal cila kullanıyorlar. Peki diğer ürünler? Temizleyiciler? Bu ürünlerin tedariği nereden yapılıyor, hangi ürünler ile uygulama yapacaksınız mutlaka görmelisiniz. Çok ince bir detaydır bu ama gözden kaçırılmamalıdır. Mesela cam filmi olarak size ne sunuluyor, kaç paradan sunuluyor? Size ürün sağlayacak marka mutlaka bu konuda en iyiyi sunmalı.

 

Markasını alacağınız şirketin kullandığı görselleri de mutlaka inceleyin. Ne demek bu? Bugün piyasada bayilik veren firmaların sitelerini incelediğinizde hemen hemen aynı fotoğrafları görürsünüz. Ajanslardan alınan görseller kullanılır. Sorulması gereken soru şudur; sizin hiç kendi çekiminiz, fotoğrafınız yok mu?  

 

Aynı şekilde web sitelerinde bayilerinin fotoğraflarına da bir bakmanızda fayda var. Birçok markanın bayii fotoğraflarını göremezsiniz. Göremediğiniz her fotoğraf kafanızda sor işareti oluşturmalı.

 

Tabelasını taşıyacağınız markanın aktivitelerine, organizasyonlarına mutlaka bakmalısınız. Nerelerde yer almış, markayı nerelerde temsil etmiş. Yoksa sadece ürün satışı mı yapmış? Kampanyalar, organizasyonlar, aktiviteler markanın ve dolayısı ile sizin bilinirliğiniz açısından büyük önem taşıyor. Galeri sayfası çok çok önemli, mutlaka görün, inceleyin.

 

Eğitim? En önemli konulardan bir tanesi de eğitim konusu. Markasını taşıyacağınız şirketin bir eğitim merkezi var mı, eğitimcisi var mı? Eğitimleri ücretli mi, eğer ücretliyse ne kadar? Zor sorular değil bunlar ama maalesef çok fazla sorulmaz. Sorun, yanıtını isteyin.

 

Toparlayalım mı?

 

Eğer bir marka yatırımı yapacaksanız o marka size bulunduğunuz bölgede avantaj sağlamalı, her zaman en iyi ürünleri, iyi fiyatlar ile size sunmalı, eğitim ihtiyacınızı gidermeli ve yaptığı organizasyonlar ile size değer katmalı.

 

Siz markanın size sağladığı bu avantajlar ile kendi bilgi, birikim ve tecrübenizi harmanlayarak bölgenizde başarı kazanabilirsiniz. Hiçbir marka tek başına o tabelayı astığınız için size avantaj sağlamaz.

 

Peki bir oto kuaför açmalı mısınız? Böyle bir yatırımın avantajları nedir?

 

Doğru marka, doğru lokasyon, doğru girişimci ile en avantajlı iş kollarından birisidir car care sektörü.

 

Neden?

 

Kurulum maliyeti en düşük iş kollarından birisidir bu sektör.

 

Elde edilen gelirin nakit olması sektörü cazip kılan en önemli faktörlerden birisi. Yani verdiğiniz emeğin karşılığını akşam eve giderken cebinize koyarak gidiyorsunuz.

 

Ürün aldığınız yer 1 tane. Dolayısı ile farklı noktalar ile finansal konularda çalışmanıza gerek yok.

 

Kar marjı yüksek çünkü emek yoğun bir iş yapıyorsunuz.

 

Yatırımın geri dönüş hızı çok yüksek. En geç 1 yıl içinde tüm yatırımı geri kazanma şansına sahipsiniz.

 

Otomobiller ile iç içe çok keyifli bir ortamda çalışmak isterseniz car care sektörü tam da size göre.

 

Bu fikri bir düşünün derim...

Hoş Geldiniz
Menü