İşin Sırrı
Turgut Yüksekdağ

1987 yılında başladığım otomotiv sektöründe artık 30 yılı geride bırakıyorum. Usta-çırak ilişkisi içinde de en kurumsal kabul edilen yapılar içinde de görev aldım. 2002'den bu yana da aralıksız olarak car care sektörü içinde yer alıyorum. (Aslında 2003 Nisan-Haziran döneminde "ben artık otomotiv sektöründe çalışmıyorum" diyerek Beyoğlu Mis Sokak'ta kafe işletmişliğim de var ama onu kısa bir tatil gibi görüyorum)

 

Küçük bir hesap yaptım geçen gün. Bugüne kadar markalı olarak 200 bayiinin kurulumunu bizzat gerçekleştirmişim. Car care sektörünün büyüklüğünü, bu bayilerin bugünkü konumunu düşündüğünüzde müthiş bir rakam olduğunu göreceksiniz. Bir anlamda bu ülkedeki en iyi car care noktalarının %80'lik bölümünü bizzat ben ve tabii birlikte çalıştığım arkadaşlarım kurmuşuz. 

 


Bayilik verme oranım nedir diye bir baktım. 1/50 gibi bir oranla gerçekleşmiş bayilik görüşmeleri. Her 50 görüşmeden ancak 1 bayilik çıkmış. (Kurulan bayilerin neden bu kadar başarılı olduğunu sanıyorum bu oran çok net olarak koyuyor ortaya) Bu da geçen 15 yıllık sürede yaklaşık 10.000 bayilik görüşmesi yaptığım gerçeğini ortaya çıkarıyor. (Fazlası vardır da azı yoktur)

 

10.000 görüşme ve 200 çok iyi bayilik.

 

En çok karşılaştığım sorular; 

 

O kişinin(ya da o noktanın) çok iyi bir bayii olacağını nereden biliyorsun?

 

Nasıl bu kadar isabetli seçim yapabiliyorsun?

 

Yani aslında "işin sırrı" nedir diye soruyorlar :)

 

Güzel soru. 

 

10.000 görüşmeden sonra aslında seçmek çok zor olmuyor. İnsanları çok iyi tanımak yanında hemen hemen her şehri de iyi tanıyorum. Her bölge birbirinden farklı reaksiyonlar gösteriyor. Her bölgenin ve her bölgedeki pazarın yapısı çok farklı. İstanbul'daki stratejiyi başka bir şehirde uygularsanız o bayinin başarılı olma şansı yok. İzmir ile Ankara aynı ülke içinde olsa ticaret anlayışları 180 derece farklı iki kent mesela.Sakarya ile Denizli'de aynı şekilde hareket etme şansınız da yok. Sorarım size Diyarbakır ile Trabzon aynı şehirler mi? Ben vücudun organlarına benzetiyorum şehirleri, hepsi çok değerli, biri olmadan diğer olmaz ama hepsinin yapısı da hassasiyeti de farklı. Erzurum soğuktan donarken Antalya yanıyor. Nasıl aynı değerlendirilebilir ki bu pazarlar. Her şehri, her caddeyi biliyorum ve o şehirde kimin başarılı olabilceğini de. Ve tabii kimin olamayacağını da.

 

Bu nedenle çok istiyor ve birçok görüşme yapmış olmama karşın Antalya, Eskişehir, Kayseri, Kocaeli gibi çok özel illerde henüz AutoClub yok. Ama çok yakında olacak ve yine en iyisi olacak.

 

Çok iyi, başarılı bir car care uygulama merkezi açmak istiyorsanız sac ayağını iyi oluşturmanız lazım.

 

İyi Marka

 

İyi Girişimci

 

İyi Lokasyon

 

Bu üçlüyü oluşturmadan başarılı olma şansınız yok.  Ve ben öncelikle bunu oluşturmak için çaba gösteriyorum.

 

 

İyi marka nedir? AutoClub mıdır? 

 

Her girişimciye göre iyi marka değişir. Ben Türkiye'de bu işi en üst noktada yapmak istiyorum, yatırımımın karşılığını alırken aynı zamanda sosyal çevrem de gelişsin, her zaman eğitim, kampanya desteği almak istiyorum diyenler için tabii ki AutoClub iyi markadır. 

 

Ama daha çok yıkama yapmayı hedefliyorum, yerim çok küçük ama bana yeter diyenler için AutoClub hiç de uygun bir marka değil. 

 

İyi Girişimci nedir? Parası çok olan mıdır?


Benim için iyi girişimci bayilik başvurusu yapıp bırakmayandır, arayandır, sorandır, takip edendir. Yer bulmak için çaba gösterendir. Bugüne kadar bana gelip "para ile ilgili sıkıntım yok, yer gösterin açayım" diyen hiç kimse bayilik alamadı. Herkese aynı şeyi söylüyorum "biz otomobil temizliyoruz, otomobili sevmezsen, bu işi sevmezsen car care sektörüne yatırım yapma" 

 

Heyecanla bayilik isteyip ertesi gün nereyi aradığını unutan çok kişi gördüm. Bu 10.000 görüşmeden yüzlerce hikaye çıkar ki inşallah bir gün yazabilirim bunları.

 

İyi lokasyon nedir? Şehrin göbeği midir?

 

İstanbul dışındaki tüm şehirlerde şehrin bir ucundan diğer ucuna en fazla 10 dakikada gidebiliyorken şehrin göbeği takıntısı nedir? Ulaşılabilir, giriş çıkışı uygun, kolay tarif edilebilir bir lokasyon öncelikli tercihdir. Burada metrekare, özellikle konut ve işyerlerine yakınlık gibi birçok faktörde dikkatle inceleniyor.

 

Alışveriş merkezi midir peki bu lokasyon? Kesinlikle değildir!

 

Bu kadar basit mi yani?

 

İnsanlar geliyor, bayilik istiyor, bakıyorsun, anlıyorsun, bayiliği veriyorsun ve o çok başarılı oluyor! 

 

Değil tabii ki :)

 

Bu kadar basit olsa onlarca marka, yüzlerce yönetici var hepsi yapabilirdi bizim yaptıklarımızı.

 

Ben çalıştığım markanın özelliklerini biliyorum. Ne istediğimize dair kriterlerim var. Ve tüm başvuruları bu kriterlerin içine oturtuyorum. Uymayan hiç kimse ile, hiçbir bölge ile çalışmıyorum. Eğer sadece para kazanmak için bu kriterlerin dışından bayilik anlaşmaları yaparsam hem benim markama hem de o girişimciye zarar verecek bir işbirliği olur bu.

 

Evet, en iyi bayiler bizde, çünkü biz en  iyi olacak kişileri, lokasyonları seçiyoruz.

 

Ama...

 

Tüm markalar ile farkımız bundan sonra başlıyor belki de.

 

 

En iyi olacağına inandığımız kişilere bayiliği verdikten sonra arkamızı dönmüyoruz. Aksi takdirde onların "en iyi" olma şansı sıfıra yakındır. 

 

Başka markalarda olsa başarısız bulunacak, kapanması yönünde karar verilecek birçok işletmenin yanında durarak onların başarmasına vesile olmanın mutluluğunu yaşadım onlarca kez. Car care sektörü sanıldığı kadar kolay bir sektör değil ve destek her zaman önemli.

 

Car care sektöründe iş geliştirme stratejierini, özel kampanya çalışmalarını, özel bayii toplantılarını, bayiye özel eylem planlarını, özel eğitim programlarını ilk kim yapmış diye baktığınız zaman sanıyorum bu söylediklerim daha net anlaşılacaktır. Bayii Destek ve Geliştirme Müdürlüğü diye bir kavram var bugün car care sektöründe, bakın bakalım ilk kim kurmuş, kim adlandırmış böyle bir birimi?

 

Biz yola çıktığımız kimseyi yolda bırakmadan devam ediyoruz, ayağı takılanının kolundan tutuyoruz. Siz hep en iyi olduğunu gördüğünüz o harika bayilerin kurulum süreçlerini, zorlu süreçlerini bilmiyor, görmüyorsunuz. Ve oralarda her zaman "biz" oluyoruz. Ve eğer "biz" olamazsak ne o girşimcinin ne de bizim başarılı olma şansımız hiç yok.

 

Sanıyorum tek bir yazı ile aynı anda birçok sorunun da cevabını vermiş oldum.

 

Nasıl bu kadar iyi bayiler açabiliyorsunuz?

 

En iyi yerler neden sizi tercih ediyor?

 

Nasıl bu kadar hızlı büyüyorsunuz?

 

Rakipleriniz neden hızla bayii kaybediyor?

 

Bu kadar iyiyseniz neden fiyatınız bu kadar düşük? (Pardon bunun yanıtını vermemişim; bizim fiyatımız düşük değil, rakiplerimizinki yüksek)

 

Car car sektöründe olan, sektörü uzaktan takip eden herkes merak ediyordu "işin sırrı"nı, ben de anlattım.

 

Tabii ki hepsi bu kadar değil...

 

Püf noktaları da bize kalsın :)

 

 

Hoş Geldiniz
Menü